TEST: Nissan X-Trail 2.0 dCI- Návrat ku koreňom

Nissan X-TRAIL je veľmi populárne SUV od značky Nissan. Dlhodobo bol vnímaný ako drsné SUV, ktorého hlavným domovom bol terén. Pred pár rokmi prišiel facelift, ktorý urobil z neohrabaného SUV rodinného spoločníka na každodenné využitie. My sme mali možnosť vyskúšať pred faceliftovú verziu s najsilnejším naftovým dvojlitrom.

Nissan sa s X-Trailom rozhodol urobiť kompletnú zmenu. Po novom vymizli ostré hrany a pribudli oblinky. O dizajne sa nemusíme nejako obzvlášť baviť. Nejde o majstrovské dielo, ale rozhodne nikoho neurazí a celkovo to hodnotím ako vydarený dizajn.

Dlhodobo bol X-Trail dodávaný výhradne s dieslovou 1.6 dCI a benzínovou 1.6 DIG-T. Pred nedávnom pribudol do ponuky dieslový dvojliter s výkonom 177 koní, ktorý má prilákať ešte viac zákazníkov. Za seba hovorím, že tento agregát potreboval X-Trail ako soľ, pretože toto je presne motor, ktorý sa k Xtrailu hodí. V nízkych otáčkách má síce jemne traktorový prejav, ale keď sa rozhýbe, je pomerne kultivovaný. Prevodovka X-TRONIC mu dodáva obstojný komfort a slušnu dynamiku. Nečakajte nejaký športový zážitok, ale keď sa rozhodnete predbiehať, určite oceníte slušný záťah 380 Nm. Táto prevodovka síce nepatrí k tým najmodernejším, ale správa sa v spojení s dieslom kultivovane. Samozrejme, v rámci možností. Musím sa priznať, že keby som vopred nevedel, že ide o CVT prevodovku, myslím si, že tam je klasický automat. Výrobca udáva spotrebu v okolí 6 litrov. My sme sa pri normálnej jazde dostali na hodnotu 8,5 litra na 100 km. Vzhľadom na nafúknuté 7-miestne SUV je to hodnota ešte v norme. Ak sa budete snažiť, môžete túto hodnotu podliezť.

 

Keď sa dostaneme k jazdným vlastnostiam, tak X-Trail poskytuje veľmi slušný komfort. Jediný jemne rušivý element sú počuteľné rany od kolies, ale to väčšinou pri veľkých výmoľoch. Inak prejav auta je suverénny a nemusíte sa ho báť poslať do zátačky aj väčšou rýchlosťou. Auto sa zbytočne nenakláňa a za volantom vôbec necítiť rozmery auta. Dovolím si tvrdiť, že schopnosti v teréne, až na nájazdové uhly boli zachované. Dvojlitrový diesel dáva tomuto vozidlu úplne iný nádych a zmysel. Doteraz to bolo iba SUV, ktoré ponúka iba nízky výkon a vlastne sa strácalo v tej masívnej ponuke SUV-čiek. S príchodom tohto motora sa to však zmenilo. Dá sa povedať, že Nissan dostal rozum a vrátil sa ku koreňom.

Test X-Trailu som sa rozhodol poňať trochu netradične a preto som si ho vybral ako auto na rodinnú dovolenku. Sám som bol zvedavý ako to zvládne, previesť komfortne 5 člennú posádku s batožinou. Musím povedať, že to zvládol naozaj až nad moje očakávania. Prvé pozitívne zistenie bolo, že sme sa všetci bez problémov zbalili do 550 litrového kufra a ani pasažieri na zadných sedadlách sa nesťažovali na nedostatok miesta. Práveže X-Trail dostal pochvalu za pohodlné kožené sedadlá a priestrannosť vo všetkých smeroch. Za volantom som taktiež nemal najmenší problém s pohodlím. Auto sa na diaľnici cíti dobre, akurát pri rýchlostiach nad 130 km/h sa začne zvyšovať aerodynamický hluk, ale na to sme pri veľkých SUV už zvyknutý. Čo na dlhej ceste oceníte je výborná navigácia, ktorú môžete podrobne sledovať aj medzi budíkmi na prístrojovom paneli. X-Trail v skúške rodinného auta obstál na výbornu.

 

Ani Nissan nezabúda na bezpečnosť posádky, a preto sa tu tiež nachádzajú bezpečnostné asistenty ako sledovanie mŕtveho uhla, upozornenie na vybočenie z pruhov, čítanie dopravných značiek, automaticke diaľkové svetlá, asistent núdzového brzdenia a nechýba ani 360º kamera, ktorej rozlíšenie nie je práve najlepšie, ale určite lepšie ako nič.

Interiér je spracovaný poctivo. Sedadlá sú kvalitné a pohodlné. Čo je trochu škoda je, že dotykový multimediálny systém ma zastaralú grafiku. Nájdete v ňom síce všetko potrebné, je aj naozaj prehľadný, ale to podanie je na nízkej úrovni. Napríklad v Dacii by som stým nemal vôbec problém, ale náš testovaný X-Trail mal cenovku v najvyšej výbave, Tekna 40 450 €. Mimochodom, teraz ho môžete mať za akčnú cenu 35 500 €, pretože na trh dorazila už faceliftovaná verzia. Sám som veľmi zvedavý, ako na tom bude  omladená verzia.

Záver:

Nissan X-Trail je na trhu už pár rokov, ale až teraz s príchodom tohto motora dostal šmrnc, ktorý mu tak chýbal. Veľkou výhodou X-Trailu je možnosť 7-miestnej konfigurácie. Preto ak zvažujete kúpu SUV, s ktorým preveziete 5 a viac ľudí, Nissan X-Trail je horúci kandidát.

Galéria:

Foto: Daniel Minárik, Juraj Daniš