TEST: Nissan Qashqai 130 dCi 4×4 – Zostane kráľom svojho segmentu?

Keď sa povie SUV, ako prvé si okamžite vybavím Nissan Qashqai. Možno to je preto, že Qashqai tu bol od začiatku celého ,,boomu,, okolo SUV. A určite nebudem jediný, pretože Qashqai sa teší ohromnej popularite medzi ľuďmi. Tomu zodpovedajú aj jeho predaje. Práve toto rodinné SUV patrí k nosným pilierom značky Nissan.
V roku 2017 sa obľúbené SUV dočkalo faceliftu. Známky modernizácie sa najviac odrazili na prednej časti auta. Full LED svetlá jej dodávajú agresívnejší vzhľad. Celkový dizajn pôsobí lákavejšie a atletickejšie, dovolím si tvrdiť, že až športovo. Nasvedčujú tomu aj 19” disky  obuté v pneumatikách Michelin Pilot Sport 4. Na zadnej strane sa zmenil nárazník a nová grafika LED svetiel. Za mňa určite palec hore.
Čo sa motorizácii týka, vyskúšali sme najvýkonnejší diesel z ponuky 1.6 dCi s výkonom 96 kW/130 koní spriahnutý s manuálnou prevodovkou a pohonom 4×4. Inžinieri zapracovali na odhlučnení, čo je naozaj cítiť. Tento agregát je príjemne pružný a dokonalo kultivovaný. Dovolil by som si povedať, že má až benzínový prejav, čo je veľká pochvala. Dynamika je na rodinné auto postačujúca. Určite sa nebude brániť ani predbiehaniu, či trocha šanteniu na okreskách. Pre mňa najväčšou výhodou tohto agregáta je spotreba. Bez najmenších problémov dokážete jazdiť aj pod 6 litrov, pričom nejde o žiadnu ECO jazdu. Dokonca na trase dlhej 50 km pri priemernej rýchlosti 60 km/h nám palubný počítač ukazoval spotrebu 3,7 l/100 km. Ak to porovnáme s konkurenciou, tak v tejto disciplíne Qashqai jasne dominuje.
Qashqai je teraz krajší a kultivovanejší. Ale ako jazdí? Musím povedať, že jazdí lepšie. Celé auto na mňa pôsobí o niečo tuhšie a aj riadenie sa citeľne zmenilo k lepšiemu. Teraz je o niečo presnejšie a strmšie. Podvozok by mal byť tiež lepšie odhlučnený oproti predchodcovi. Aj napriek 19” kolesám je jazda komfortná aj na väčších nerovnostiach, čo ma tiež veľmi milo prekvapilo. Jedine na drsnejšom asfalte sa od nich prenáša viac hluku do interiéru. Pri rýchlejších prejazdoch zákrut iste oceníte aj menšie nakláňanie karosérie.
Ako iste vieme, SUV sú autá, ktoré sa v drvivej väčšine popasujú najviac tak s obrubníkom v meste a do terénu sa takmer vôbec nedostanú. Preto som sa rozhodol Qashqai trochu potrápiť a zablatiť v ťažšom teréne. Pohon 4×4 funguje naozaj výborne a ani tu Nissan nezaváhal a suverénne prekonal každú prekážku, ktorú som mu prichystal. Qashqai sa jednoducho hodí do koča aj do voza. Ak však častejšie jazdíte v teréne, tu by som skôr odporučil siahnuť po automatickej prevodovke, lenže tu sa vynára problém. Automatická CVT prevodovka v Qasqaii sa nedá kombinovať s pohonom 4×4, čo je podľa môjho názoru škoda.
Ako už v množstve modelov, aj Qashqai dostal radar zabudovaný do loga na prednej maske. Nechýba tu väčšina už štandardných jazdných asistentov ako napríklad: sledovanie mŕtveho uhla,  systém upozornenia na vybočenie z jazdného pruhu, systém núdzového brzdenia, upozornenie na premávku za vozidlom a parkovací asistent. V roku 2018 pribudne do ponuky aj systém Pro Pilot, ktorý bude kombinovať adaptívny tempomat a udržiavanie auta v jazdnom pruhu, čiže Nissan je zase o niečo bližšie k autonómnej jazde. Čo sa technológie ďalej týka, nechýba tu výborný audio systém Bose  a 360◦  kamera. Cestovanie by vám mal spríjemniť stredový, multimediálny systém so 7” displejom. Je síce prehľadný s pomerne dobrou odozvou, ale nebudeme si klamať, že to prostredie je jednoducho zastaralé a Qashqai by si zaslúžil omnoho viac. Na druhú stranu tu je 5” TFT displej na prístrojovom paneli, ktorý som využíval najviac, či už na navigáciu, multimédia, alebo na informácie o vozidle. Veľkú pochvalu si zaslúžia nové, automatické Full LED svetlá, ktoré svietia výborné.

Interiér zaznamenal tiež nejaké tie zmeny. Pribudol nový športovejší volant v tvare písmená D. V našej top výbave Tekna+ sme mali k dispozícii aj excelentné sedadlá s trojrozmerným prešívaním potiahnuté kožou Nappa. Interiér na mňa pôsobí hodnotnejšie a kvalitnejšie. Pribudli výduchy vzduchu na nohy pre pasažierov na zadných sedadlách. Konštruktéri žiaľ zabudli na výduchy klimatizácie pre hornú časť tela zadných pasažierov, čo je škoda. Ak ide o priestor, toho Qashqai ponúka dostatok, akurát objem batožinového priestoru by som ocenil o niečo väčší. Objem 410 litrov je na SUV slabší priemer.
Cena Nissanu Qashqai v základnej výbave a so základným motorom štartuje na cene  17 550€. My sme sa s naším kúskom v najvyššej výbave dostali na sumu 34 250€.
Záver:
Nissan Qashqai potvrdil, že je právom na čele segmentu SUV, alebo ak chcete crossoverov. Ľudia ho jednoducho chcú. Hovorí o tom fakt predaných 2,5 miliona kusov a to myslím nepotrebuje komentár. Facelift Qashqaiu rozhodne prospel. Atraktívnejší vzhľad a lepšia výbava si iste uchmatnú o niečo viac zákazníkov od konkurencie. A vôbec by som sa tomu ani nedivil.
Galéria: