TEST: Mercedes-Benz X-Class 250d 4Matic – Prvý svojho druhu

Pre niektorých bolo do nedávna nepredstaviteľné, aby nemecká automobilka Mercedes vyrábala pick-up, keďže do nedávna išlo vždy o čisto pracovný stroj. Dnes už je to však skutočnosť. Na náš trh dorazila nová trieda X. Mercedes-Benz hrdo vyhlasuje o triede X, ako o prvej svojho druhu a určite právom.

Pri pohľade zboku a zozadu bude asi každému jasné, že Mercedes si prácu na vývoji pick-upu trochu uľahčil. A to použitím základu z rokmi osvedčenej klasiky Nissanu Navara. Zásadná je predná časť, ktorú si s Navarou rozhodne nespletiete. Na prednej maske sa nesie odkaz z SUV modelov Mercedes-Benz. Úzke Full Led svetlomety dodávajú X-ku elegantný vzhľad. Celkovo predná časť pôsobí veľmi mohutne. Zaručujem vám, že keď toto auto niekto uvidí v spätnom zrkadle budete mať pred vami veľký rešpekt. Tiež si musíte zvyknúť, že budete pravidelne zažívať pocit: ,,všetky oči na mne.,,

Mercedes-Benz X nám na test zapožičala spoločnosť Motor-Car Banská Bystrica.

Mercedes X na začiatok poháňajú 2 dieselové 4-valcové motory s objemom 2,3 litra. Jeden slabší a druhý nami testovaný silnejší biturbo motor s výkonom 140 kW/190 koní a točivým momentom 450 Nm. Tieto jednotky využíva aj Nissan Navara. Čoskoro na trh dorazí aj 3-litrový 6 valec s výkonom 258 koní a to už bude trochu o inom. Vráťme sa však k nami testovanému autu. Po naštartovaní sa ozve mohutné zrevanie, ako sa na poriadny pick-up patrí. Počas jazdy je však motor veľmi kultivovaný a dobre odhlučnený. Taktiež so 7-stupňovou automatickou prevodovkou si rozumie veľmi dobre. Prevodovka radí trochu vláčnejšie, ale o tom pick-up je. Spojenie 190 koňového 4-valca a 7-stupňového automatu hodnotím veľmi pozitívne. Auto má na svoje rozmery slušnú dynamiku. Dokáže poriadne zatiahnuť, pekne odspodu. A aj keď mu dávate ,,napiť,, spotreba sa drží stále v rozumných číslach. S X-kom budete bez akéhokoľvek snaženia jazdiť za 8,5 litra nafty na 100 km. A to rozhodne nie je zlé.

Čo sa podvozku s rebrinovým rámom týka, tak tu dobre poslúžila, už spomínaná,  Navara. Ostatná technika je čisto Mercedes-Benz. Mercedes X je od Navary vo všetkých smeroch o niekoľko centimetrov väčší. A aj napriek obrovským rozmerom, ide o až prekvapivo komfortné auto s dobrou ovládateľnosťou a jazdnými vlastnosťami. Aj vďaka viacprvkovej zadnej náprave. Kvôli ľahkému zadku sa aj tu mierne prejavil klasický neduh pick-upov. Áno zadok má tendenciu si sem tam poskočiť. Za volantom sa, okrem posedu pripomínajúceho šoféra autobusu, cítite ako v bežnom SUV. Musím povedať, že šoférovať toto auto je skutočný automobilový zážitok. Tu som pochopil, že radosť za volantom nie je len o svižnej jazde so stádom koní pod kapotou. S X-kom môžete jazdiť pomaly po meste a aj tak sa budete z neho tešiť. Priznám sa, že pred tým, ako som sa s ním vybral do poriadneho terénu, som mal predsudky. Myslel som si, že X-ko iba predstiera takú tu namachrovanú pózu a v skutočnom teréne zhorí ako fakľa. Keď hovorím terén, tak nemám na mysli žiadne lúky, alebo lesné cesty, kde prejdete s hocijakým SUV s pohonom 4×4. Myslím terén, kde sa odvážite ísť iba s nejakým lesným strojom. Ako to v automobilom svete býva, ten je plný prekvapení. A o poriadne prekvapenie sa postaral aj nový Mercedes triedy X. Na ceste auto, s ktorým by ste sa nehanbili ísť ani na ples v opere a v teréne Medveď, ktorý sa nezľakne ničoho. Za pomoci uzávierky zadného diferenciálu a skvelého pohonu 4Matic vám garantujem, že to budete práve vy, čo sa zľakne nejakej extrémnej prekážky a nie X-ko. Samozrejme, aj tento pick-up má svoje limity, ale tie môžete posúvať odvahou a hlavne tým správnym obutím. Keďže X-ko je primárne zadokolka, zábava na snehu je zaručená.

V teréne, alebo pri parkovaní určite oceníte 360º stupňovú kameru. Z asistenčných systémov tu nájdeme udržiavanie v jazdnom pruhu. Chýba tu však sledovanie mŕtveho uhla, čo je pri rozmeroch tohto auta škoda. Nájdeme tu aj zopár vychytávok, ako elektrické zadne okno nad korbou a tiež osvetlenie ložnej plochy.

Interiér je kapitola sama o sebe. Samozrejme, stále sa bavíme o interiéroch v rovine pick-upov. V tejto triede patrí X-ko, čo sa dizajnu týka, k úplnému stropu. Aj keď, nájdu sa tu miestami tvrdé plasty, ale stále ide o top spracovanie a interiér s imitáciou tropického dreva urobil na mňa naozaj veľký dojem. Tiež 7” displej, pripomínajúci tablet, tu krásne zapadá. Nádych luxusu podčiarkujú pohodlné, sedadlá z hnedej kože. Čo mne osobne v aute chýba sú odkladacie priestory, ktorých je, v tak veľkom aute, žalostne málo. Za to na korbu naložíte pokojne celú euro paletu. 

Cena novej triedy X štartuje v základnej konfigurácii na sume 39 139 €. Za túto cenu dostanete plnohodnotný pick-up, aj keď s výzorom X-Class junior. 🙂 Ak ste však ochotný priplatiť si ešte 20 000 €, potom sa dostanete na úroveň top modelu, ktorý sme testovali my a ten je už o niečom úplne inom. Navštívte dealera Motor-Car Bánska Bystrica a vyskúšajte si na vlastnej koži, čoho všetkého je schopné toto auto.

Záver:

Mercedes s triedou X nie len že zaplnil dieru na trhu, ale posunul level zase o niečo vyššie. Nové X-ko sa postaralo o veľké prekvapenie vo všetkých smeroch. Asi každý malý chlapec,  sníval o tom, že raz bude šoférovať poriadny stroj. S novým Mercedesom Triedy X máte možnosť splniť si svoje sny a to na vysokej úrovni.

Video:
Galéria:

Foto: Daniel Minárik