TEST: Mazda CX-5 2,5 Skyactiv – Auto a vy v dokonalej harmónii

S príchodom druhej generácie CX-5 sa okolo Mazdy strhol veľký záujem. Z „nudnej“ prvej generácie sa zrazu vykľulo auto, ktoré vzbudzuje emócie. A povedzme si úprimne, že vo svete SUV je to skôr ojedinelý jav.

 

Na atraktívnom vzhľade má zásluhu hlavne nová dizajnérska filozofia, ktorú Mazda nazýva Kodo. Asi každému, kto novú CX-5 uvidí, padne pohľad okamžite na prednú masku. Nemôžem si pomôcť, ale mne to príde tak, ako keby sa Mazda inšpirovala žralokom. Či už dizajnom, alebo jazdnými vlastnosťami. Na zadnej časti sa toho moc nezmenilo, až na atraktívnejší vzhľad svetiel. Pre CX-5 je charakteristická prenikavá červená farba a za seba musím povedať, že inú farbu by som ani nevolil.
Novú Mazdu CX-5 v slabšej verzii sme už testovali, preto sa v tomto teste zameriame na konkrétnu top verziu, ktorú sme vďaka spoločnosti Alteria Motor Žilina mali možnosť vyskúšať.
 

Keďže ide o to najlepšie, čo v CX-5 môžete mať, tak pod kapotou bdie atmosférický 4 valec  2,5 Skyactiv s výkonom 143 kW/ 193 koní a krútiacim momentom 258 Nm. Tento motor môžete mať iba so 6-stupňovým automatom. Tu môžeme vidieť, že Mazda si ide absolútne svoju vlastnú „one man show“, keďže v dobe turba a downsizingu sa stále spolieha na klasiku, objem a atmosféru. A za toto si japonská automobilka zaslúži klobúk dole a veľké uznanie. Som si vedomý toho, že táto verzia nebude tá najpredávanejšia, ale je tu. Alternatíva pre rodinne založených automobilových nadšencov. S týmto motorom si dokážete užívať kultivovanú jazdu. Svoju zásluhu na tom má 6-stupňový automat, ktorý sa snaží držať otáčky čo najnižšie, pre čo najpokojnejší zážitok. V takomto prípade sa spotreba drží na hodnote cca 8 litrov na 100 km, aj keď je motor vybavený funkciou vypínania dvoch valcov. Stále je tu však pokušenie. Tlačidlo SPORT. Po aktivácii prevodovka vyženie otáčky a vám dá motor jasný signál o tom, že tam je a je pripravený vyštartovať. V tomto režime je auto doslova napnuté a čaká iba na váš povel, kedy môže vypáliť vpred. Možno sa vám z tohto textu môže zdať, že ide o neviem aké rýchle SUV, no nie je to úplne tak. Koniec koncov, stále je to hlavne rodinné SUV a hodnota zrýchlenia z 0-100 za 9,2 sekundy hovorí asi za všetko. Skôr mám na mysli snahu a zážitok, aký vám vie tento motor poskytnúť. Nemusíte sa báť predbiehania a v kopcoch či zákrutách jeho snahu vyťažiť zo seba maximum určite oceníte. Keď budete tomuto motoru pravidelne nakladať, tak rozhodne mu nemôžete mať za zlé, že spotreba sa hravo vyšplhá k 10-tim litrom na 100 km. Vždy sa skúste upokojiť frázou: „Objem ničím nenahradíš.“ 🙂

Podvozok je na CX-5 kategória sama o sebe. Nie nadarmo sa CX-5 radí k najlepšie jazdiacim SUV vo svojej triede, ak to nie je vôbec najlepšie jazdiace SUV vo svojej triede. Čo sa komfortu a jazdných zážitkov týka, podvozok sa vyznačuje plavnejším prejavom a dokáže pekne odfiltrovať všetky nerovnosti. Za to v zákrutách je príjemne tuhý a umožní vám sa aj trochu zabaviť. Aj v prípade Mazdy CX-5 sa automobilka drží filozofie „jinba-ittai“ (spojenie koňa a jazdca) a je to tu naozaj cítiť. Ako sa hovorí, nemôžete mať všetko a pri CX-5 to platí tiež. Toto SUV má skvelé jazdné vlastnosti na asfalte, ale nad terénom ohŕňa nos. Nasvedčuje tomu aj fakt, že pohon 4×4 si auto riadi čisto automaticky. Samozrejme, že cestu po spevnej lesnej ceste ku chate a na lyžovačku zvládne, ale v ťažšom teréne ju nemá zmysel trápiť.
 
Z asistenčných systémov tu nájdeme napríklad systém monitorovania únavy vodiča, sledovanie mŕtveho uhla a dopravných značiek, udržiavanie v jazdnom pruhu a adaptívny tempomat. Veľkou špecialitou je hed-up displej s projekciou na čelnom skle. Obvykle hed-up displej nepoužívam, pretože mi to vadí a ruší ma, ale v tomto prípade to bolo inak. O zábavu na palube sa stará 7″ multimediálny displej, ktorý síce nepatrí k najrýchlejším, ale je prehľadný. Zaujímavosťou je, že keď sa auto nehýbe, je plne dotykový, ale akonáhle sa auto pohne, môžete ho ovládať iba otočným ovládačom. Za bezpečnosť má určite palec hore. Veľkú pochvalu si zaslúži aj audio systém Bose s 10 reproduktormi. Lepší zvuk si pamätám asi iba z Volva V90.
Ako je u Mazdy zvykom, interiér je jednoduchý, ale za to veľmi funkčný. Spracovanie a použité materiály sú kvalitné. V kombinácii s bielou kožou vám interiér dodáva aj pocit luxusu. Čo sa priestoru týka, tak toho je všade dostatok, či už vpredu, alebo vzadu. Pasažieri na zadných sedadlách sa určite potešia vyhrievaním sedadiel a to je na túto triedu, ešte stále veľká rarita. Poteší aj objem batožinového priestoru 506 litrov.
Mazda CX-5 začína na sume 22 900 €. Cena takto naloženej CX-5-ky, ako sme testovali my sa vyšplhala na 36 640 €. Určite neváhajte a navštívte dealera Alteria Motor Žilina a vyskúšajte si, čo nová CX-5 dokáže.

 

Záver:
Mazda potvrdila, že s CX-5 to naozaj vie a právom sa radí medzi najlepšie SUV vo svojej triede. Ide o naozaj talentované auto, s ktorým je radosť jazdiť, zvlášť s 2,5 litrovým benzínom. Ak sa ešte stále držíte hesla „objem ničím nenahradíš“ Mazda CX-5 je tu práve pre vás.

 

TEST: Mazda CX-5 2.0 SkyActiv – Jazdí prvú ligu

Galéria: