TEST: Mazda CX-5 2.0 SkyActiv – Jazdí prvú ligu

Je všeobecne známe, že automobilový trh doslova ničia SUVčka. Predáva sa ich stále viac a viac. Ak človek zvažuje kúpu SUV, prichádza problém. Trh je tak presýtený, že je len veľmi ťažké vybrať si to najlepšie. Mazda si však pripravila horúce želiezko v ohni v podobe druhej generácie Mazdy CX-5.

Už pri odhalení na autosalóne v Los Angeles bolo hneď jasné, že CX-5 nechce byť iba nenápadná alternatíva. Agresívna predná maska naznačuje, že sa chce pobiť o miesto najlepšieho SUV v triede. Mazda dokázala ukážkovo spojiť dynamické tvary s eleganciou. V porovnaní s predchodcom vyzerá bravúrne. Treba si však dať záležať pri konfigurácii a zvoliť si farbu a disky podľa vkusu. Náš testovaný model určite nepatril ku tým najkrajším CX-5 aké sa dajú nakonfigurovať. Ako sa hovorí: ,,kola dělají auto,, a tie naše balóny žiaľ trošku pokazili celkový dojem z inak vydareného dizajnu auta.

Tromf v rukáve Mazdy spočíva v hlavne ešte stále atmosférických benzínových motoroch. My sme si vyskúšali najžiadanejší agregát 2.0 SkyActiv G160 s pohonom všetkých kolies. Táto pohonná jednotka disponuje výkonom 118 kW/160 koní a 208 Nm. točivého momentu. V spojení so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá má krátke a presné dráhy radenia, dokáže toto duo vyčariť úsmev na tvári. Na rodinné SUV dosť neobvyklé však?  Ani v tomto prípade Mazda nezabudla na svoje heslo „JIMBA ITAI“, čo znamená spojenie koňa a jazdca. Možno aj preto sa Mazda CX-5 radí medzi najlepšie jazdiace SUV na trhu. V zákrutách je síce cítiť vyššie ťažisko, auto sa mierne nakláňa, ale čo je podstatné, pekne drží stopu. Riadenie je presné a v spojení s atmosférickým 2-litrom a manuálom som miestami aj zabúdal v akom aute sedím. Som veľmi rád, že aj v tomto prípade sa ukázala jedinečná DNA Mazdy.  Ani pri šantení si CX-5 nevypýtala viac ako 8,3 litra na 100 km. Pri normálnej jazde sa bude pohybovať zhruba v okolí 7,5 litra benzínu na 100 km.

Pochváliť musím aj podvozok, ktorý si bez problémov poradí s rozbitými cestami. Podvozok je vyladený tak,aby sa dokázal vyrovnať s každou nástrahou. Či už ide o vodiča, ktorý si chce športovejšie zajazdiť, alebo o vodiča, ktorý si chce užiť pokojnú jazdu. Veľmi dobre je na tom aj akustický komfort. Do interiéru sa neprenášajú rany od kolies a aj motor je dobre odhlučnený. Čo mne trošku prekážalo je automatický, pripájateľný pohon 4X4. Osobne by som uvítal prepínač, s ktorým si môžem sám určovať, aký pohon práve potrebujem. Treba sa zmieriť s tým, že Mazda CX-5 je iba skôr do ľahšieho terénu.

Samozrejme, ani Mazda sa nechce nechať zahanbiť a CX-5ku vybavila niekoľkými asistenčnými systémami. Nechýba tu adaptívny tempomat s funkciou „STOP&GO“, asistent udržiavania v jazdných pruhoch, systém rozpoznávania dopravných značiek a systém prevencie pred čelným nárazom. Nechýbajú ani adaptívne LED reflektory. V porovnaní so staršími modelmi musím pochváliť vylepšený 7″ multimediálny systém, ktorý má pekné rozlíšenie a aj odozva na dotyk je veľmi dobrá. Čo uznávam je, že dotykový zábavný systém môžete ovládať aj otočným ovládačom, čo v tejto triede nie je samozrejmosť.

 

Mazda je známa tým, že interiér jednoducho vie robiť. Po zasadnutí do CX-5 to musím iba potvrdiť. Všetky ovládače sú na svojom mieste a ovládanie je absolútne intuitívne. Čo ma prekvapilo je kvalita materiálov. Obšitá kožená palubná doska nie je štandardom ani pre prémiové značky. Podotýkam, že náš testovaný kúsok nebol v plnej výbave. Spracovanie je taktiež na vysokej úrovni. Asi jediná vec, ktorá mne osobne prekážala na dlhších cestách je tvrdý, vypuknutý plast pri pravom kolene vodiča. Inak ostatné spracovania hodnotím na výbornú. Pri testovaní tohto auta sa mi stala veľmi zaujímavá vec. Každý koho som viezol pochválil pohodlné sedačky. Taktiež musím tieto vyjadrenia potvrdiť, pretože sú naozaj pohodlné a aj po dlhej ceste som sa necítil nejako unavený. Čo určite každého, rodinne založeného človeka zaujíma je priestor na zadných sedačkách. Ten je naozaj postačujúci po všetkých smeroch aj pre vyššie postavy. Nesklame ani dobre členený batožinový priestor  s úctyhodnými 506 litrami pripravenými pohltiť batožinu pre všetkých cestujúcich.


Základná cena Mazdy CX-5 štartuje na 22 900€.  Naše testované vozidlo bolo vo výbave Attraction so zopár príplatkami sa cena dostala na sumu 29 100€. Vzhľadom na kvality CX-5 a tiež pri porovnaní s konkurenciou si myslím, že cena nie je nejako prestrelená.

 

 Záver:

 Mazda sa opäť predviedla v tom najlepšom svetle. Dokázala, že jej SUV CX-5 dokáže stále ponúknuť aj niečo navyše, oproti iným značkám. Spojením skvelej japonskej techniky a agresívno-elegantného dizajnu posiela do boja s SUV-čkami veľmi silného hráča.

 

Galéria: