Test: Ford Kuga ST-line – Pre rodinne založených pretekárov

Ford Kuga je na trhu už pekných pár rokov. Minulý rok sa vynovenejšia a vyfešákovanejšia Kuga oficiálne predviedla na ženevskom autosalóne.  Pre značku Ford je Kuga veľmi dôležitý model. Preto sa niet čomu diviť, že si na facelifte dali naozaj záležať.

Nám sa do rúk dostala hneď, podľa mňa najkrajšia verzia tohto modelu a to verzia ST-line s motorom 2.0 TDCI AWD. Už pri prvom pohľade na Kugu ST-line som ostal v šoku, ako sa Fordu podarilo takto zatraktívniť, dovtedy pre mňa nezaujímavé SUV. Veľkú zásluhu na tom majú o niečo ostrejšie hrany, výraznejšia predná maska, športový zadný spojler a difúzor s dvomi koncovkami výfukov. Keď ku tomu pridáme krásnu červenú farbu Race Red (ako v našom prípade), vznikne nám celok, pri ktorom chcete kričať od úžasu. Pretože nie je bežné vidieť na cestách tak pekné SUV.

Možno si poviete, že označenie ST, to logicky musí byť športové auto. Ale prečo je pod kapotou dieslový motor? Samozrejme je iba na zákazníkovi, aký motor si zvolí. Pre ortodoxných petrolheadov má Ford v ponuke aj benzínovú alternatívu, v podobe štvorvalca 1,5 EcoBoost, ktorý síce ponúka o 2 kone viac, ale o 160 Nm zaostáva za dieslom. Podľa papierových údajov, sú na tom po výkonostnej stránke obe jednotky takmer rovnako. Benzín stráca na diesel v šprinte z 0-100 iba cca jednu stotinu. Každý majiteľ sa musí už sám rozhodnúť, ktorý agregát si zvolí. Za seba musím skonštatovať, že so 180 koňovým dieslom som bol, čo sa dynamiky týka absolútne spokojný. Slušnej dynamike pomáha 6-stupňový automat, ktorý radí hladko a bez zaváhania. Možno spotreba by ocenila ešte jeden prevodový stupeň navyše, pretože ak si chcete užívať schopnosti auta, počítajte s priemernou spotrebou od 8,3 až po 9,5 litra na 100 km.

Pri Kuge ST-line si nemusíte lámať hlavu nad tým, aký jazdný režim zvoliť. Jednoducho, ak je zaradené v polohe D, jazdíte v akomsi režime, nazvime ho Normal. Keď posuniete radiacu páku pod Dčko – do S, prevodovka je nastavená v režime Sport. (Veľmi často nechcene zaradíte do S). V tomto režime sa zmení iba mapa radenia prevodovky. Pri akcelerácii sa motor vytáča do vyšších otáčok. Nečakajte žiadne zmeny riadenia ani podvozku. To však vôbec nevadí, pretože Kuga je skvele naladená, čo sa podvozka aj riadenia týka. Bez problémov si dokážete užívať komfort, či už na spevnených alebo nespevnených cestách. Keď však zatúžite v sebe prebudiť športového ducha, Kuga sa okamžite naladí na vašu vlnovú dĺžku a začne sa s vami príjemne hrať. Čo ma veľmi potešilo je, že ani napriek vyššej stavbe karosérie sa nejako extra nenakláňa a v zákrutách drží ako pribitá. Ford s podvozkom urobil skvelú prácu. Príjemným zistením je aj to, že keď sa už moc rozvášnite, Kuga radikálne netrestá, ale veľmi slušne vám naznačí, že „ok, užili sme si, ale tu je asi hranica“. Pre tých, ktorí majú predsudky voči dieslovému SUV, že sa sním nedá užiť športovejšia jazda už len preto, lebo je to SUV, odporúčam, aby ste odhodili predsudky aspoň pri Kuge ST-line.

Čo sa technológii týka, nečakajte nič prevratné. V Kuge nájdete všetko, čo je na túto triedu už bežné. Napríklad: rozpoznávanie značiek, udržiavanie v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtveho uhla, sledovanie bdelosti vodiča, núdzové brzdenie do 50km/h … Ale nachádza sa tu tiež niečo, čo na túto triedu nie je až tak bežné. Je to multimediálny systém Sync 3 s hlasovým ovládaním. Samozrejme hlasové ovládanie ponúka množstvo aut, lenže tu to funguje naozaj bezchybne. V starších modeloch Kugy ste sa s ňou mohli rozprávať iba po anglicky. Teraz pribudol už aj český jazyk. Na slovenčinu si bude treba ešte počkať. To, že Kuga nerozumie po Slovensky nevidím ako zásadný problém, pretože väčšina Slovákov vie rozprávať po Česky. Horšie by to bolo naopak :-). Aby vám to Ford uľahčil, dostanete aj súhrn hlasových povelov, vďaka ktorým môžete bez problémov s autom komunikovať. Keď sa nachádzate v neznámom meste a začnete cítiť, že by už bolo aj dobré niečo zjesť stačí iba povedať: „Mám hlad“ a Kuga vám okamžite nájde všetky reštaurácie v okolí vašej polohy. Naozaj šikovná vecička. Novinkou je aj podpora Apple Car Play. Kuga ešte stále žiaľ neponúka full LED svetlá, ale adaptívne Bi-xenóny sú pomerne dobrou náhradou.

Po zasadnutí do interiéru ma okamžite ohúrili športové predné sedadlá, ktoré sú dokonale pohodlné a skvele držia telo pri dynamickej jazde. Doposiaľ nepamätám lepšie sedadlá v SUV. Interiér si zachováva stále svojský vzhľad, čo je veľmi dobré. Vidno, že Ford si ide vlastnou cestou a nesnaží sa kopírovať nemecké značky. Možno prekvapí na dnešnú dobu množstvo rôzných gombíkov. Zo začiatku som bol z toho trochu zmetený, ale postupom času som si zvykol a naučil sa, čo sa ktorým gombíkom ovláda. Použité materiály sú kvalitné a aj spracovanie je na veľmi dobrej úrovni. Na zadných sedadlách je dostatok miesta na nohy. Vyššie postavy, nad 185 cm by určite ocenili o niečo viac miesta nad hlavou. Treba si uvedomiť, že Kuga nieje nejako veľké SUV, ale aj napriek tomu ponúka dostatok miesta pre posádku. Objem batožinového priestoru je 456 l, čo je na túto triedu skôr priemer. Ale ak ste v minulosti hrávali hru Tetris, myslím, že aj tu sa v kľude zbalíte na dovolenku.


Cena Kugy so základnou benzínovou 1,5-kou a manuálom štartuje na mimoriadnej cene 19 980 €. Ak sa rozhodnete pre náš testovaný model ST line s dieselovým 2-litrom a automatom, môžete teraz využiť uvádzací bonus až 5500€ a mať tak základnú výbavu ST-line už za 35 310€. Keď sa rozhodnete svoje auto vylepšiť nejakými tými príplatkami, ako v našom prípade, dostanete sa na sumu 41 850 €.

Záver:

O novej Kuge môžeme s čistým srdcom povedať, že nikdy nebola krajšia a nikdy nebola lepšia, ako je teraz. Ak uvažujete nad kúpou rodinného SUV a nechcete byť iba nudný ,,foter,, Ford Kuga vo výbave ST-line je ta správna voľba.

Galéria:

Foto: Daniel Minárik