TEST: BMW 120d xDrive – Ponúka to čo nikto iný

BMW radu 1 je BMW, ktoré na naších cestách stretávame asi najčastejšie. Je to spôsobené hlavne tým, že sa vyrába od roku 2004, je to najlacnejšie BMW a ponúka obľúbenú karosériu hatchback. Údajne ponúka aj skvelé jazdné vlastnosti. Nikdy predtým som v BMW 1 nejazdil, preto som sa to rozhodol zistiť.
BMW 1 sa mne osobne nejako extra nepáčilo. Hlavne staršie generácie na mňa pôsobili príliš nudne. No to sa zmenilo s príchodom generácie F20 (rok 2011), ktorej dizajnéri vdýchli šmrnc. Facelift v roku 2015 to celé podčiarkol. Obzvlášť v M-packete vyzerá jednotkové BMW naozaj skvele. Spredu agresívne a zozadu uhladené.  Minulý rok si jednotka prešla veľmi jemnúčkym faceliftom. Zväčšili sa sacie otvory na prednom nárazníku, svetlá dostali novú grafiku, pribudli nové budíky a zlepšil sa infotainment. Paletu farieb obohatili nové farby a tiež edícia Sport Line Shadow a Edition M Sport Shadow, ktorú sme dostali na test.
Pod kapotou nášho testovaného modelu ,,priadol,, osvedčený diesloví dvojliter 20d s pohonom xDrive. Tento agregát ponúka výkon 140 kW/ 190 koní a ohromný krútiaci moment 400 Nm. Nechýbala ani 8-stupňová automatická prevodovka. Z počiatku som bol skeptický. Tento testovaný kus bol nakonfigurovaný presne naopak, ako by som to chcel ja. V prvom rade, bol to diesel a xDrive. BMW radu 1 je charakteristické svojím pohon zadných kolies, preto som si myslel, že xDrive zabije jeho hravý charakter, no mýlil som sa. Pri akcelerácii z nuly vám pohon xDrive zabezpečí čo najefektívnejší štart. Ponúka ohromný grip. Prakticky nie je možné pretočiť kolesá a to ani na zimných pneumatikách v relatívne teplom počasí. Po tejto skúsenosti som si povedal, že ten xDrive má niečo do seba. Ale ako sa správa v zákrutách. Séria prekvapení pokračovala. V prvej ostrejšej zákrute som zostal v nemom úžase. Z toho auta som mal pocit ako z čistej zadokolky. Vôbec nemalo problém jemne vrtieť zadkom, ale stále bolo perfektne ovládatelné. Jednoducho čistokrvné BMW. Týmto si ma jednotka definitívne získala. Stále tu bol však strašiak v podobe dieslového motora. Povedzme si na rovinu. Ten kto si kupuje BMW sa chce za volantom jednoducho, aspoň občas zabaviť. A preto si bude stále stáť za tým, že do tohto auta benzín jednoducho patrí.
BMW radu 1 nie je len obyčajný hatchback. Je to auto, ktoré má reálne športové ambície. Veď aj preto vznikla verzia M140i, ktorá má výkon 340 koní.  Ja som však musel pracovať s tým čo som mal, teda dieslový dvojliter. Prvé dva dni testu som si hovoril: ,,Prečo diesel?,,. No po zhruba 300 odjazdených kilometroch som si položil otázku a prečo nie? Veď tento motor ponúka slušný záťah od najnižších otáčok. Vďaka kombinovanej spotrebe 6,6 litra na 100 km ponúka vyšší dojazd a nižšie prevádzkové náklady. Tento motor je určený pre zákazníkov, ktorý presne takto uvažujú. Ak pri športovej jazde nepotrebuje počuť vytočený benzínový motor, tak som presvedčený, že s motorom 20d nestúpite vedľa.
Podvozok, ako to pri BMW už býva, je tradične naladený tvrdšie. V BMW 1 je odladený presne tak, ako by som od neho očakával. Je tvrdý, ale nie príliš. Zvláda aj rozbité cesty bez problémov. V zákrutách je hravý a poddajný a to ma na ňom baví najviac. Vďaka adaptívnym tlmičom si môžete v režime SPORT podvozok ešte viac pritvrdiť.  Osobne som tento režim takmer vôbec nevyužíval. Najviac mi vyhovoval režim COMFORT, ktorý poskytuje nastavenia podľa mojich predstáv. Priznám sa, že v prípade BMW 1 ma bavilo jazdiť aj v režime ECO. Na prístrojovom paneli sa vám zobrazuje hodnota koľko kilometrov ste vďaka tomuto režimu ušetrili. Na pokojné jazdy úplne optimálny režim.
Interiér je klasické BMW. Je prehľadný a kvalitne prepracovaný. Vylepšený infotainment funguje bez problémov. Má skvelé rozlíšenie a ovládanie je veľmi intuitívne. Po nasadnutí ma ihneď prekvapil nízky posed. Vďaka M sedadlám si dokážete posed skvele prispôsobiť podľa svojich predstáv a precítiť tak auto čo najlepšie. Čo sa priestoru týka, tak toho je tu dostatok, teda ak rátame, že v aute bude jazdiť iba vodič a spolujazdec. 🙂 V prípade, že vodič je vyšší ako 190 cm, tak na sedadlo za ním sa zmestí iba detská autosedačka. Ak je naopak vodič nižší, tak toho priestoru je samozrejme viac a dozadu si pohodlne sadne aj dospelý človek  stredného vzrastu.  Objem kufra je 360 litrov, čo je na túto triedu stále dobrá hodnota.
Záver:

 

BMW 1 ma presvedčilo, že stále dokáže ponúknuť niečo viac ako konkurencia. A to je povestná radosť z jazdy. Pred týmto testom som bol presvedčený, že do tohto auta patrí benzínový motor a pohon iba jednej nápravy. Tej zadnej. Teraz to už tak jednoznačné nie je. Pretože aj diesel a xDrive majú v tomto aute svoje čaro.
Galéria: 
Foto: Daniel Minárik