Prečo cvičiť mŕtvy ťah? Výhody cvičenia mŕtveho ťahu

Mŕtvy ťah patrí medzi komplexné a viac-kĺbové cviky. Zameraný je predovšetkým na budovanie svalov chrbta, hamstringov a zadku. Je základom pre budovanie hrubej sily a objemu svalov. Je súčasťou silového trojboja, silových tréningov kulturistov, bojových športovcov a svoje miesto má aj pri cross-fite. Ide o relatívne bežný pohyb ľudského tela, napriek tomu sa však nájde množstvo ľudí, ktorí ho necvičia a mali by to zmeniť!

 

1. Spaľovanie tuku

Pri vykonávaní mŕtveho ťahu sa zapája veľké množstvo svalov, najmä väčšie svalové partie. Dokonca viac než pri drepoch, ktoré sú tiež známe využívaním veľkej skupiny svalov.  Tým sa využíva viac energie.

 

2. Komplexnosť

Mŕtvy ťah je známy budovaním hlavne svalov chrbta. Využívajú sa pri ňom svaly od spodného chrbta až po trapézy. Prvá polovica pohybu však vychádza z nôh. Podstatnú rolu však zohrávajú aj brucho a predlaktia.

3. Mobilita, držanie tela a zdravotné benefity

Po naučení sa správnej techniky a jej následnom dodržiavaní, dokáže mať pozitívny vplyv na posilnenie chrbtice. Tým sa zlepší držanie tela, spevnenie stredu tela a zabráni bolestiam chrbtice. Zlepšuje pohyblivosť spodnej časti tela, koordináciu kĺbov a zosilňuje kvalitu kostí. Dokáže zlepšiť kvalitu života, rýchlosť chôdze a behu, balans a výskoky.

4. Sila

Ide o cvik, ktorý je možné vykonávať s extrémne ťažkými váhami. To z neho robí cvik, ktorý najlepšie buduje hrubú silu.

 

 

5. Hladina hormónov

Rovnako ako drep, aj mŕtvy ťah zapájajú veľké svalové skupiny. Vďaka tomu sa vyplavuje väčšie množstvo testosterónu a ľudského rastového hormónu (HGH). Tie pomáhajú v budovaní a opravovaní svalových vlákien.

 

6. Úchop

Už vyššie sme si spomenuli, že pri mŕtvom ťahu hrá významnú rolu aj predlaktie. Zápästia slúžia ako závesný bod pre os, ktorý následne dvíhame. Pri ťažkých váhach musia svaly predlaktia pracovať naozaj tvrdo a tým získavajú silu.

 

7. Využitie v bežnom živote

Vďaka lepšiemu držaniu tela a mobilite krížov a bedier sa zlepší každodenné dvíhanie bremien, nákupov, alebo dokonca pomôže pri sťahovaní a prenášaní nábytku.

 

Stále váhate či mŕtvy ťah zaradiť do tréningu? Zamyslite sa nad spomenutými výhodami, ktoré poskytuje a určite ho skúste. Zo začiatku však budte opatrní a voľte radšej nižšie váhy. Najdôležitejší krokom bude naučiť sa techniku a až potom pridávať váhu. Nemusí sa ho báť ani nežnejšie pohlavie, je vhodný pre každého.