Kardio – najčastejšie chyby, ktorých sa dopúšťate

Možno nepatríte k nadšencom kardia. Nebudeme vás nútiť, aby ste zmenili názor. Kľudne nemajte kardio v láske, ale netreba ho podceňovať. Dokáže byť užitočnou zbraňou vo vojne s podkožným tukom.

 

(Zrejme) si strávil mnoho času vytváraním plánu silového tréningu. Našiel si najnovšie informácie, výskumy a tréningy pre najlepší rozvoj svalovej hmoty. Nakoniec, keď si sa dostal do posilky, zaútočil si ma všetky svalové vlákna z optimálneho uhla.
Ale, keď príde na kardio? Je to predsa len kardio. Ide o nezáživnú časť na začiatku a na konci tréningu, pri ktorej ťa viac zaujíma, čo je v telke prrd tebou, čo ti hrá v sluchadlách, čo budeš jesť alebo hocijaká iná činnosť. V skutočnosti, ti je úplne jedno aký druh kardia vykonávaš. Proste ho chceš mať hneď z krku.

Poďme da teda pozrieť na časté chyby, ktoré ľudia pri vykonávaní kardia robia.

1. Monotónnosť

Keď príde na kardio, väčšina sa nesnaží o rozmanitosť ako pri silovom cvičení. Jednoducho, každý má svoje obľúbene, menej obľúbené a nenávidené zariadenie na vykonávanie kardia. Môžeš byť nadšený bežec, ktorý rád využíva bežecký pás, “cyklista” na stacionárnom bicykli alebo obľubuješ iný druh kardia. Akúkoľvek formu kardia si zvolíš, zväčša sa k nej vrátiš deň, čo deň.

Na tom by nebolo nič zlé, keby sa pripravuješ na súťaž v danej disciplíne. Ak je tvojim cieľom zhodenie podkožného tuku, viac získaš, keď varianty kardia prestriedaš. Keď si tvoje telo na konkrétnu činnost zvykne, stane sa preň rutinou a nebude využívať toľko energie, čo predtým. Ani s činkami nevykonávate tú istú rutinu večnosť.

2. Intervalový tréning nalačno

Poznáte to, zvuk budíka v skorých ranných hodinách. Oblečieš sa, dáš si BCAA, vynecháš raňajky a ideš robiť šprinty do kopca!
Trochu spomalíme. Určite si počul, že ranné kardio nalačno je najlepšie na spalovanie tuku. A určite si počul aj to, že intervalový tréning vo všeobecnosti prekoná kardio so stálym tempom. Dal si si dve a dve dokopy a vzišlo ti na um, že keď spojíš tieto dva tréningy dokopy, vznikne ti neprekonateľný tréning kardia vôbec.

Naneštastie, nefunguje to vždy tak jednoducho. Väčšina tiel potrebuje glukózu ako pohonnú látku pre spaľovanie v prípade vysoko-intenzívnych tréningov. Pre nich sú ranné šprinty nalačno zaručený recept pre pohromu. Nielen, že pohyb je pre nich utrpením, ale vstavujú sa strate svalovej hmoty.

Niektorí low-carb obhájcovia sa budú hádať, že športovci, ktorých telá sú v keto-diéte a dú zvyknuté, dokážu trénovať vo vysokých intenzitách bez posunu vzad. To môže byť pravda, ale pre zvyšok z nás je stále lepšie udržiavať si primerané tempo pri rannom kardiu.

3. Spoliehať sa na kardio, že vytvorí kalorický deficit

Možno toto nebude pre teba dobrá správa, ale mnohým pravidelným návštevníkom posilňovne to treba opakovať. Kardio samotné nie je dosť!
Mnoho ľudí si myslí, že keď kardio začne byť namáhavé a začnú sa potiť, dostanú sa do deficitu a spaľujú tuk. Podľa tejto logiky, robia viac a viac kardia, mysliac si, že každá minúta kardia je neskôr minútou, kedy nemusia dávať pozor na to, čo jedia.
Týmto sú na dobrej ceste k pretrénovaniu a vyčerpaniu sa. Treba mať na pamäti, že telo zvládne určitú záťaž, ktorú musí neskôr zregenerovať. V opačnom prípade, z preťaženia budete trpieť zraneniami, syndrómom vyhorenia, poruchami spánku a imunitného systému a nakoniec sa môžete pripraviť o svalové prírastky.
Odpoveď na otázku, ako efektívnejšie spalovať tuk je v strave.

4. Používanie ľahkých váh počas kardia

Videl si niekedy niekoho vykonávať kardio a popri tom držal ľahké jednorúčky? Určite si videl! A ak nie, nemusíš tomu veriť, ale nájdu sa aj takí. Robia bicepsové zdvihy, upažovanie, tlaky na ramená, to všetko s najlahšími jednoručkami. Ako bonus, nájdu sa aj prípady, čo tieto cviky robia popri behu, skákaní a rôznych aeróbnych cvičeniach.
Je možné, že malým množstvom prispejú v posilnení svalov, ktoré daný pohyb vykonali, ale čas, ktorý týmto nezmyslom zabiješ nie je hodný straty tých pár kalórií.

Dokáže sa pri tom človek zraniť? Ťažko povedať, no energia, ktorú pri tom vynaloží sa dá využiť inak. Napríklad v silovom tréningu alebo pri normálnom kardiu. Zároveň pri nej človek nebude vyzerať v očiach iných, ako nepríčetný.

Výnimku môžu tvoriť tí, ktorí využívajú pri behu záťažovú vestu a iné telesá počas behu. Človek pri tom nemusí vynakladať energiu imými pohybmi, iba na seba oblečie extra vrstvu záťaže, a to v konečnom dôsledku môže zvýšiť kondíciu. Ale na takýto druh, musí byť konrétny jedinec už v dosť dobrej forme, nech to splní svoj účel a aby to bolo bezpečné. Netreba to však zbytočne siliť.