Ako to vyzeralo na autosalóne vo Frankfurte? Čína sa nenechala zahanbiť!

Na nedávno skončenom medzinárodnom autosalóne v nemeckom Frankfurte nad Mohanom opäť „vystrčili rožky“ aj automobilky z Číny. Ako je všeobecne známe, čínsky automobilový trh je už dlhodobo najväčším odbytiskom nových automobilov. Obyvatelia najľudnatejšej krajiny sveta majú doslova hlad po nových automobiloch. Okrem renomovaných svetových výrobcov pôsobí v Číne aj viac ako 50 domácich automobiliek!

Pomaly,ale isto, sú už preč i tie časy, keď sa Číňania zmohli len na bezbrehé kopírovanie európskych, resp. svetových výrobcov najmä po stránke dizajnu.  Dnes čínske korporácie, vrátane automobiliek, masívne investujú do vývoja, nových technológií a nemajú problém zaplatiť už ani renomované talianske dizajnové štúdia. Silu kapitálu, ako aj pokrok čínskeho automobilového priemyslu, najlepšie odzrkadľuje vstup do spoločných kooperácií s etablovanými svetovými koncernami. Zabúdať netreba ani na fakt, že v čínskych rukách už skončilo i niekoľko „tradičných“ európskych značiek. Napr. britská perla, športová značka MG, existuje dodnes len vďaka jej kúpe koncernom SAIC (Shanghai Automotive Industy Corporation). Ešte známejší je príbeh švédskeho Volva.  Aj táto automobilka zažíva úspešne časy, dokonca so zachovaním vlastnej identity vďaka tomu, že patrí pod čínsky koncern Geely. Vďaka čínskym peniazom znovu ožila tradičná nemecká značka Borgward, ktorá dokonca plánuje výstavbu výrobného závodu v „domácom“ Nemecku. Doslova horúcou akvizíciou posledných dní je prechod športovej ikony, značky Lotus, rovnako pod krídla Geely. Logicky preto nastáva otázka, kto bude ďalší?

Okrem toho, skôr či neskôr môžeme očakávať masívnu expanziu čínskych automobiliek aj na trhy starého kontinentu. Nakoniec,niekoľko i keď nie príliš úspešných pokusov, tu už bolo. Približne pred  10 rokmi sa v Európe objavil napr. Shuanghuan Sceo.  Toto namiesto svojich kvalít zaujalo niečím úplne iným. Išlo totiž o kópiu, dizajnovo silno inšpirovanou prvou generáciou BMW X5, s technikou Isuzu v útrobách. V tejto súvislosti sa v Európe viedlo dokonca hneď niekoľko súdnych sporov. Shuanghuan ale nakoniec svoje SUV Sceo v našom priestore predávať mohol. Žiadnu dieru do sveta s ním však neurobil. Pokyvkávala predovšetkým kvalita. Veľmi skloňovaná bola tiež otázka bezpečnosti a značke chýbalo predovšetkým potrebné predajné, resp. servisné zastúpenie. Len nedávno skúšal v Európe šťastie ambiciózny projekt ukrytý pod značkou Qoros. Pokusným pieskoviskom pre Qoros sa stal dokonca Slovenský trh! Práve u nás bol plánovaný kvázi test správania sa Európskej klientely k novej automobilke. Aj tento už cca po jednom roku nakoniec skončil fiaskom a Qoros sa momentálne zameriava predovšetkým na domáci čínsky trh.

Tohtoročný Frankfurt ukázal, že Číňania sa so spomínaných nezdarov dokázali ponaučiť. Vo výstavisku Messe sme mohli naraziť dokonca hneď na dve akvizície z najľudnatejšej krajiny sveta. Tou prvou je už dobre etablovaný a zároveň silný koncern Chery Automobile Co. V Nemecku ukázal hneď dve modelové rady SUV-čiek. Ide teda presne o takú koncepciu vozidla, ktorá momentálne zažíva obrovskú popularitu. Chery dokonca špeciálne pre Európu chystá modelovú líniu, resp. značku Exeed. Vo Frankfurte zaujal predovšetkým model Chery Exeed TX. Už na pohľad zaujímavé SUV ponúka dokonca i pokrokovú technológiu. Keďže pri jeho pohone sa počíta aj s Plug-In Hybridm,i resp. čisto elektrickými verziami. Objektívne a bez predsudkov treba v tomto prípade uznať, že Exeed má rozhodne šancu uchytiť sa i na náročnom európskom trhu.

 

Ešte o pomyselný krôčik vyššie mieri značka Wey. Že ste o nej ešte nikdy nepočuli? Niet sa čo čudovať, keďže ide o úplne novú automobilku, za ktorou stojí ďalší silný koncern z Číny, konkrétne výrobca Great Wall. Mimochodom, označenie Wey vzdáva hold zakladateľovi koncernu Great Wall. Nové SUV Way VV7s má dokonca v hľadáčiku prémiový segment. Osobné pocity z tohto vozidla však boli rozpačité. Môže zato predovšetkým naša reálna osobná skúsenosť. Interiér modelu VV7s totiž neznesiteľne páchol po priemyselných lepidlách. V Európe sme si od tohto fenoménu v posledných rokoch už jednoznačne odvykli. Ide síce o detail. Ale detail, ktorý je podstatný a dokazuje, že číňania musia predsa len ešte na mnohých detailoch popracovať ak chcú byť porovnávaní s európskou konkurenciou a to nielen s tou prémiovou. Už v krátkej dobe s nimi však rozhodne treba počítať.