Aké sú základné doplnky stravy pre budovanie postavy?

Začal si s cvičením a začal si sa zdravo stravovať? Ak čítaš tento článok, predpokladám, že odpoveď je áno. A na koľko sa pohybuješ v prostredí ľudí, ktorí tiež navštevujú posilňovňu, myslím, že si už mal možnosť si vypočuť niečo o suplementoch. Inými slovami, jedná sa o doplnky stravy. Zrejme si už nejaké videl vyložené v posilňovni. Určite ti niekto hovoril aj to, že sa bez nich nikam nepohneš. Nie vždy je toto tvrdenie pravdivé, ale určite majú v dnešnom svete veľké uplatnenie. Tento článok je to na to, aby si rozoznal, ktoré doplnky sú zo začiatku pre teba najdôležitejšie.

 

PROTEÍN

Najjednoduchší a najrýchlejší spôsob, ako telu dodať bielkoviny je možnosť využiť proteín v práškovej forme. Medzi najznámejšie a najpoužívanejšie sa považujú srvátkový proteín a kazeínový proteín. Tento doplnok výživy je alfou a omegou suplementácie každého cvičenca, ktorý sa snaží zlepšiť svalové prírastky, prípadne svalové objemy udržať. A to bez ohľadu na to tréningovú vyspelosť. Ich dávkovanie pred a po tréningu by malo byť samozrejmosťou, ak to s cvičením myslíte vážne. Navyše sa tiež dajú použiť ako náhrada jedla, ak nemáte čas alebo ak z bežnej stravy nezískame dostatok bielkovín.

Zdroj: http://www.predatornutrition.com

 

BCAA

BCAA (branched chain amino acids) – sú to aminokyseliny s rozvetveným reťazcom. Skladajú sa z leucínu, izoleucínu a valinu. Pomer týchto troch zložiek má každý výrobca iný. BCAA patria medzi esenciálne aminokyseliny, čo znamená, že naše telo ich nedokáže vyprodukovať samo a keďže tvoria tretinu svalových bielkovín je výhodné ich nášmu telu dodávať v podobe suplementov. Podporujú antikatabolický efekt a zachovávajú nám tvrdo vybudované svaly. Odďaľujú únavu a tým pádom sme schopný v posilke podať väčší výkon, zvládnuť viac opakovaní a tým podporiť aj väčší svalový rast.

 

KREATÍN

Synteticky vyrobený kreatín je zaradzovaný medzi základné suplementy v silovo-vytrvalostných tréningoch. Počas mnohých rokov už bolo urobené nespočetné množstvo testov, ktoré preukázali, že testovacie subjekty zaznamenali zväčšenie svalovej hmoty, zvýšenie sily a zvýšenie výkonnosti. Najznámejším z radu kreatínových suplementov je kreatín monohydrád a ideálne je, ak je v práškovej forme. Pokusy s tekutou formou neskočili úspechom.

Zdroj: http://www.deviantart.com

GLUTAMÍN

Glutamín sa zaraďuje medzi neesenciálne aminokyseliny a na rozdiel od BCAA si ich telo dokáže samo vyprodukovať. Glutamín predstavuje až 70 % zastúpenie aminokyselín vo svalových bunkách, čo rozhodne stojí za zváženie či ho telu dodáme v doplnkovej forme. Určite sa naskytne otázka, či je nevyhnutné ho telu dodávať, keď si ho dokáže samo produkovať. Odpoveď znie určite áno, pretože vyčerpávajúce ťažké silové tréningy dokážu glutamín rýchlo z tela vyčerpať a telo nie je schopné ho obratom vyprodukovať, aby sme boli na druhý deň pripravený na ďalší vyčerpávajúci tréning.

MULTIVITAMÍN

Keď začínate cvičiť alebo športovať, prvý doplnok, na ktorý by ste mali siahnuť by mal byť multivitamín. V súčasnosti sú tieto suplementy obohatené o minerály a často len jednou tabletkou dodáte telu všetko, čo z tohto hľadiska potrebuje. Keďže väčšina multivitamínov obsahuje aj iné látky, pozorne si preštudujte etiketu, či v ňom nie sú ingrediencie, ktoré by vám mohli spôsobiť alergickú reakciu.

 

Záver

Toto boli najzákladnejšie doplnky stravy, ktoré sú potrebné pre tých, ktorí to s cvičením myslia naozaj vážne. Treba mať však na pamäti to, že tieto doplnky nie sú všetko. Pre naozajstné výsledky sú však dobrým pomocníkom. Dôležitejším činiteľom je však správna, vyvážená a zdravá strava, ktorá je bohatá na bielkoviny a vlákninu. Okrem toho záleží aj na správnom tréningu, ktorý má tiež výrazný vplyv. Doplnky sú len doplnky a netreba ich stavať na prvé miesto.